چرا سرفه میکنیم؟

سرفه‌کردن چیز خوشایندی نیست. سرفه واقعا آزاردهنده است و می‌تواند آرامشتان را درهنگام کار و خواب‌ کاملا بر هم بزند.

  • سرفه‌کردن واکنشی در بدن است که از ورود مواد تحریک‌کننده به ریه‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، درهنگام بیماری که مخاط و مایعات در ریه‌ها تولید می‌شود، سرفه راه خروج را به آنها نشان می‌دهد.
  • سرفه‌ها یا سرفه خشک هستند یا خلط ‌دار. داروهای ضدسرفه هم می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند؛ اما عیب آنها مسدودکردن سرفه و جلوگیری از خروج خلط‌ها از بدن است؛ پس باید با احتیاط به‌سراغشان بروید. این را هم در ذهن داشته باشید: داروهای ضدسرفه معمولا آرام‌بخش‌اند و روی هوشیاری اثرات منفی می‌گذارند.
  • اگر داروهای گیاهی خلط آور یا روش های درمانی مختلف به رفع سرفه‌هایتان کمکی نکردند، باید به پزشک مراجعه کنید.

سرفه‌کردن واکنشی طبیعی به مواد تحریک‌کننده‌ای است که می‌خواهند وارد ریه‌ها شوند. ذرات هوا، غذا و خلط‌ها باید از مجاری تنفسی بیرون بیایند. سرفه‌کردن روشی است که به‌کمک آن، مزاحم‌ها خارج می‌شوند و گلو و مجاری تنفسی صاف و پاک می‌شود. درواقع سرفه هم، مانند پلک‌زدن یا عطسه‌کردن، راهی برای محافظت از بدن است.

سرفه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • سرفه شدید: این نوع سرفه تا ۳ هفته ادامه پیدا می‌کند؛
  • سرفه نسبتا شدید: این نوع سرفه بین ۳ تا ۸ هفته ادامه پیدا می‌کند؛
  • سرفه مزمن: این نوع سرفه بیش از ۸ هفته ادامه دارد و نشانه‌ای از وضعیت نامساعد جسمانی است.

اگر دچار سرفه مزمن هستید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. علائم زیر نیز معمولا با سرفه‌های مزمن همراه‌اند:

  • وجود خون در خلط؛
  • ترشح بیش‌ازحد مخاط؛
  • تنگی نفس.

دلایل سرفه‌کردن چیست؟

  • سرماخوردگی معمولی: عفونت‌های ویروسی باعث سرماخوردگی می‌شوند و علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد و عطسه هم به وجود می‌آورند.
  • عفونت‌های سینوسی: عفونت سینوسی یا سینوزیت ناشی از التهاب حفره‌های بینی است. این التهاب به‌خاطر جمع‌شدن مایعات در این بخش از بینی به وجود می‌آید. سینوس‌های پر از مخاط زمینه را برای رشد میکرب‌ها فراهم می‌کنند. افزایش مخاط موجود در بینی باعث می‌شود که این مواد از پشت بینی به‌سمت گلو حرکت کنند و مشکلاتی به وجود آورند. نتیجه کوچ ناخوشایند مخاط‌ها چیزی نیست جز سرفه. البته تغییرات فشار داخل سینوس‌ها هم ممکن است باعث سرفه شود.
  • حساسیت: گردوغبار، گرده گل و گیاه یا کپک‌ها ازجمله عوامل حساسیت‌زایی‌اند که باعث تورم راه‌های هوایی ـ تنفسی در بدن می‌شوند. التهاب و تورم این بخش‌های بدن ممکن است باعث سرفه‌کردن شود. گاهی‌اوقات هم سرفه‌ای خشک و مزمن به‌خاطر حساسیت‌هایی مانند تب یونجه رخ می‌دهد. حساسیت فصلی و مواد محرک دستگاه تنفسی می‌توانند باعث بروز سرفه و عطسه شوند.

دلایل دیگر سرفه

  • آسم: سرفه توأم با خس خس سینه و آب‌ریزش بینی احتمالا از علائم آسم است. برای بیماران مبتلا به آسم، سرفه‌های خشک درهنگام شب، صبح زود و ورزش‌های سنگین شدیدتر می‌شود.
  • آلودگی هوا: مه‌ غلیظ آلوده، دود ناشی از موادی چون تنباکو یا وسایل نقلیه و گاز و بوی ناشی از مواد رنگی هم محرک‌هایی برای سرفه‌اند.
  • ورزش‌کردن: ورزش‌کردن وقتی که به هر دلیلی سرفه می‌کنید، آن را شدیدتر خواهد کرد. اگر تمرین‌های ورزشی را در محیطی سرد و آلوده انجام بدهید که اوضاع بدتر هم خواهد شد.
  • دود سیگار: سیگار موادی سمی دارد که ممکن است باعث سرفه‌های مزمن شوند. فرقی نمی‌کند که خودتان سیگار می‌کشید یا در معرض دود آن هستید، درهرحال امکان به سرفه‌افتادنتان زیاد خواهد بود.
  • دلایل دیگر: عفونت‌های ریه، سرطان ریه یا بیماری‌ مزمن انسدادی ریه (COPD) هم ممکن است باعث سرفه شوند.

نشانه‌های سرفه چیست؟

علائمی که معمولا با سرفه همراه‌اند، عبارت‌اند از:

  • خارش یا درد گلو؛
  • گرفتگی گلو؛
  • ناراحتی و درد قفسه سینه.

سرفه‌های طولانی و مزمن هم نشانه‌های زیر همراه‌اند:

  • خستگی؛
  • بی خوابی؛
  • سردرد؛
  • ازدست‌دادن کنترل مثانه؛
  • شکستگی دنده‌ها.

آرام‌کردن و ازبین‌بردن سرفه‌ها

  • نفس‌کشیدن در هوایی مرطوب بسیار مفید است؛ مثلا زمانی که با آب گرم حمام می‌کنید، هوای حمام به همین حالت است.
  • مصرف کافی مایعات و آب‌رسانی به بدن باعث می‌شود که سرفه‌هایتان بهبود پیدا کنند. کم آبی بدن مشکلات زیادی به همراه دارد.
  • دوری‌کردن از محرک‌های ریه‌ هم روش دیگری برای درمان سرفه است؛ مثلا دود تنباکو از محرک‌های آزاردهنده ریه است.

استفاده از اسپری‌هایی هم که حاوی ذرات ریز معلق در هوا هستند، دستگاه تنفسی را تحریک می‌کند؛ مثلا ضدعرق‌ها (دئودورانت)، اسپری‌ مو و محصولات نظافتی ممکن است باعث بروز سرفه شوند.

  • نوشیدن مایعات گرم هم فکر خوبی است. احتمالا آب سیب یا لیمو همراه با عسل درهنگام سرفه شدید به آرام‌شدن وضعیتتان کمک می‌کند.
  • ورزش کردن سبک و مستمر هم باعث بازشدن راه‌های تنفسی می‌شود. ورزش‌های سنگین وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند؛ پس از آنها دور بمانید.
  • مصرف قطره‌های ضدسرفه هم به بهبود وضعیتتان کمک می‌کند.

 

منبع : چطور

نه به جوش سر سیاه
نوار بهداشتی ، بایدها و نبایدها

دیدگاهتان را بنویسید

منو
بستن

سبد خرید

بستن

علاقه‌مندی

Viewed

دیده شده های اخیر

بستن

بستن

دسته بندی ها